Beautiful Arizona

16 juli 2017 - Prescott, Arizona, Verenigde Staten

Day 9

Prescott, of Prescutt zoals the locals het noemen, blijkt een heel leuk stadje te zijn. Na de verlaten vlaktes van de dag ervoor, een leuke verrassing. Na een ontbijtje bij Starbucks aan de overkant van het hotel (Sheldon Street lodge, aanrader) zijn we naar het centrale plein gegaan. Op het plein staat een, uit verhouding, groot Court House. In het verleden was Prescott namelijk de hoofdstad van de staat Arizona. Rondom het plein zijn allemaal creatieve en leuke boutiques, cafes en kunstgalerijen. Omdat we veel op de planning hadden staan voor die dag, konden we helaas niet heel lang genieten van het leuke sfeertje en de bijzondere mensen die er rondliepen.

Vandaag is namelijk de dag dat we naar de ranch gaan, aan de rand van de Grand Canyon. Omdat er in deze omgeving veel te zien is, gaan we niet direct naar de ranch, maar rijden we een stukje om. Achteraf hadden we in dit mooie stukje Amerika nog graag een dagje extra willen blijven. Helemaal nadat we in het kleine mijnwerkersdorpje Jerome aangekomen waren. Dit hele oude dorpje met zijn echte Amerikaanse geveltjes, is gebouwd tegen de bergen. Na aan een kneuterige bar, genaamd English Kitchen, wat gedronken te hebben (hier mochten de kinderen wel aan de bar zitten in tegenstelling tot Californie, want zo ver van de bewoonde wereld, maakte dat allemaal niet meer uit…), werden we door de toffe barman geattendeerd op een bijzondere kaleidoscoop winkel. Van over de hele wereld blijkt men daar te komen (als je tenminste geinteresseerd bent in kaleidoscopen natuurlijk ;-)). Wat gaaf in de winkel is, is dat je met de telefoon een selfie kunt maken door de kaleidoscoop. Hoe cool is dat! Dat hebben we natuurlijk gedaan, want het was ook nog eens gratis ;-). Blijven Nederlanders, he? Aan het einde van de straat was een fantastische brandweerkazerne. Op het moment dat we er een foto van maakte, werden we door de dienstdoende brandweerman uitgenodigd binnen te komen kijken. Nog geen minuut later zaten de kids met brandweerhelm voorin de wagen. Ook kregen we boven een rondleiding, waar op een groot prikbord met trots alle reddingen geshowd werden. Opvallend is dat de brandweerauto’s er hier echt fantastisch uitzien. Anders dan bij ons. De brandweerman moest lachen, toen we hem dat vertelde. De wagens kunnen namelijk precies hetzelfde, maar ja…. je moet tijdens een reddingspoging natuurlijk wel fantastisch voor de dag komen ;-).

Na dit bliksembezoek aan Jerome, het was echt te kort, snel weer in de auto naar Sedona. Een plaats dat bekend is vanwege zijn rode rotsen. De route en de omgeving was wederom weer prachtig. Aangekomen in Sedona, was het prachtig de rode rotsen te zien, maar wel erg toeristisch. Onderaan de rode berg hebben we gelunchd. Noor wilde graag een verse jus ‘d orange, maar nadat we hoorden dat deze 12 dollar! kostte (ca 11 euro), hebben we toch weer voor cola en sprite gekozen incl. de gratis refill…. Daarna zijn we in de auto gestapt, want we moesten nog bijna 4 uur rijden naar onze eindbestemming van die dag; de Grand Canyon Western Ranch.

In deze tijd van het jaar is hier de Monsoon, het onweersseizoen in de zomer. Standaard aan het einde van de middag betrekt de lucht en kan het echt gaan spoken, met droge en natte onweer (ja, het bestaat), overstromingen en blikseminslag met geregeld bosbranden als gevolg. Dit is lastig voor te stellen, als je de hele dag rijdt in ca 45 graden. In heel Arizona wordt er op de weg gewaarschuwd voor deze overstromingen. En het blijkt dat er in een korte tijd een gevaarlijke muur van water op je af kan komen. Heel bizar. Onderweg naar Prescott hadden we er al iets van meegekregen, maar opweg naar de ranch bij de Grand Canyon, hadden we wel een heel dreigende lucht. Omdat we al een beetje in tijdsnood zaten en het weer er erg slecht uitzag, hebben we onze optionele route over de befaamde Route 66 helaas overgeslagen. Een troost; het bordje hebben we op de foto! Achteraf is het een goede keuze geweest, want het is daar in mum van tijd helemaal ondergelopen. Gelukkig kwamen we met licht en mooi weer aan bij de ranch, welke toch wel wat afgelegen ligt, om twee fantastische dagen te gaan beleven.

De ranch en de Grand Canyon wordt een apart verhaal, want deze ervaring is een aparte blog waard.

Kijk ook even bij de foto’s voor extra beelden en we hebben 2 nieuwe filmpjes online staan.

PrescottPrescott shopsBar English KitchenSelfie kaleidoscoopFire department JeromeFireman MorrisFiregirl NoorRed rocksInfront of red rocks

1. Mary de Ruiter:
    19 juli 2017
    Wat een prachtig verslag weer en wat maken jullie mooie dingen mee. Super om te lezen. En de video van de fontijn is helemaal geweldig, wat gaaf zeg. Weer benieuwd naar het vervolg.
  2. Marielle:
    19 juli 2017